La tiganci
Mircea Eliade
In nuvela se imbina doua
plane: planul sacru (fantastic, imaginar)
planul profan (real)
¶ Planul sacru
reprezinta tot cea ce se petrece pe domeniul tagancilor ,unde exista fiinte
initiate.
Planul profan reprezinta realitatea obisnuita , exterioara de zi cu
zi.
Planul profan (real):
Accentul autorului cade pe caldura torida(element
fantastic) care face trecerea de la planul real la cel sacru ,imaginar.
----Personajul principal ,
profesorul de muzica Gavrielescu, se urca in tramvai pentru a merge acasa. El
intra in vorba cu persoanele din tramvai. De aici reiese o rima trasatura a
eroului: dorinta de a comunica cu oamenii.
----Tramvaiul
trece pe langa casa unor tiganici,
vestite ca find malefice, iar locul unde traiau era stiut drept un loc famat.
Casa ii atrage atentia lui Gavrilelscu , si mai ales umbra deasa a nucilor din
curte.
----Profsorul
isi aduce aminte ca si-a uitat servieta cu partituri in casa unei eleve si
coboara din tramvai. Doborat de caldura el se odihneste pe o banca, in
apropierea casei tigancilor.
---Tramvaiul
trece pe langa el iar acesta il lasa sa plece , fara a se urca in el fapt care
demonstreaza ca zapuseala de afara ,face trecerea
de la planul real la ce imaginar .
----Gavrielescu
se hotaraste sa mearga pe jos. Ajunge in fata casei tigancilor.
Acesta
repeta de trei ori “prea tarziu” atunci
cand pierde si cel de al doilea tramvai.
Mana destinului il
indeamna sa intre la tiganci.
El este ademenit de umbra nucilor ,si starea lui de spirit se
schimba , atunci cand sta la umbra lor.
----In
curte apare o tigancusa tanara care il pofteste inautru , la tiganci.
Acesata ii atrage atentia sa nu bea prea multa cafea,
pentru a nu ramane treaz.
La intrare statea o baba , care ii ofera trei fete : o tiganca, o evreica si o
grecoaica, pe care trebuia sa le ghiceasca, in schimbul a trei sute de lei.
¶ Simbolul babei: poate smboliza
cainele cu doua capete care pazea intrtarea in Infern ( din mitologia greaca).
¶ Cand intra , baba il intreaba cat este ceasul ,de aici
putem deduce ca ,la tiganci, timpul are
alta acceptiune. (element fantastic)
----Cand
se indreapta spre camera unde se aflau cele trei fete , dupa ce intra in planul
sacru ,eroul isi aduce aminte de Hildegard,
o nemtoaica pe care o iubise cu 20 de ani in urma, se
simte din nou tanar , ii este frica , inima ii bate tare.
Prin
rememorare ,revine la drama, la tragedia vietii sale. Este obsedat esecul in
dragoste, de faptul ca nu e cu Hildegard.
----Ajuns fata in fata cu cele trei femei , acestea ii
cer sa le ghiceasca pe fiecare. Acesta nu reuseste sa ghiceasca nici care-i tiganca
sau evreica sau grecoaica.
Fetele spun ca ii e frica si ca
pedeapsa il introduc intr-un dans, ca un
ritual : o hora a ielelor.
Fetele
reprezinta cele trei parce ursitoare, cele trei gratii , asemeni ca in
mitologia greaca.
---
Gavrielescu , continua sa isi aminteasca de
Hildegard, iubirea din trecut si sa le povesteasca fetelor. Eroul se
rataceste in trecut .
Tot
cea se petrece in casa tigancilor poate fi
o posibila initiere, dar datorita fricii sale si a faptului ca s-a
ratacit in trecut, acesta nu este apt sa se poata initia.
¶ Motivul labirintului
----Dupa
un moment , fetele dispar si Gavrielescu ramane singur in camera obscura. El se
zbate sa iasa .
Se
afla intr-un labirint printre paravane si oglinzi. (element
fantastic)
Labirintul este un motiv obisnuit la Eliade, fiind
deasemenea un motiv mitologic grec de initiere,in lumea mortilor. Gavrielescu
nu reuseste sa iasa din labirint.
Caldura revine
si este un factor esential.
P Drumul de la intuneric la
lumina,
reprezinta triumful spiritualuilui asupra materialului dar si al vesniciei
asupra perisabilului
Draperia este o
premonitie a morti, aceasta il strange din toate partile , il
sugruma(element fantastic). Se petrec
lucruri iesite din comun.
----Naucit,
el pleaca de la casa tigancilor, pentru a-si lua servieta uitata la o eleva.
Iese din planul sacru si revine inapoi in cel profan.
In
jurul lui se petrec numai lucruri stranii :banii pe care ii avea in portofel se
devalorizasera , pretul biletului se dublase in aceasi zi.
----Ajuns
la casa Otiiliei, unde uitase partiturile, chiar in acea zi ,afla ca aceasta se
maritase si plecase din acea casa.
---Ajuns
acasa , cheile de la usa nu i se mai potrivesc, afla ca alcineva locuieste
acolo.
Intra
intr-un bar , si afla de la barman ca sotia lui plecase
in Germania, dupa ce l-a cautat .
Trecerea
brusca din planul sacru in cel profan: trecusera 12 ani.
¶ Timpul din nuvela:
Timpul
se rupe: in planul sacru trecusera 3 ore pe cand in planul profan ,real
trecusera 12 ani.
( element fantastic)
Actiunea nuvelei
se desfasoara pe parcursul a 12 ani , cea ce echivaleaza cu un an cosmic.
---Gavrielescu
realizeaza ca nu mai are nimic in comun cu lumea reala , nu se mai incadreaza,
si hotaraste sa se intoarca la tiganci ,
sa afle ce s-a intamplat.
---Pe
drum Gavrielescul se intalneste cu un birjar ,
care il pofteste in caruta , dar el nu urca deoarece nu avea bani .
Birjarul
il urmareste, si cand eroul ajunge la tigancii, birjarul ii spune ca il
asteapta afara.
N
Semnificatia
birjarului
Acest
barbat fusese in tinerete dricar. Ii traversa pe cei morti de pe taramul acesta
pe celelant taram. Este un mesager al mortii.
---Intra
la tiganci, baba ii cere o suta de lei , spunandu-i ca este treaza doar nemtoaica care se afla la a saptea usa , pe dreapta.
Gavrielescu nu nimereste din prima cea de a
saptea usa. Baba il trimite singur pentru a vedea daca este initiat,capabil,
dar el nu e pregatit.
----El
intra in camera si o vede pe Hildegard
, la fel de tanara ca in urma cu 20 de ani (element
fantastic).
Timpul nu trecuse pentru ea , insa Gavrielescu apartine spatiului
profan.Ii spune ca il asteapta de mult.
Finalul
nuvelei: drumul spre moarte (element fantastic)
----Cei
doi plaeaca din casa tigancilor, se urca in trasura, si pornesc spre o padure.
Ii
spune ca daca nu o auzea vorbind cu birjarul ar fi crezut ca viseaza.
Hildegard
spune ca toata viata e un vis .
Trecerea pe celalant tarm a celor doi iubiti
regasiti se face firesc, senin, ca intr-un vis.
Nuvela
apare ca o alegorie a mortii, sau a trecerii spre moarte. Gavrielescu,
proiectat pe alte coordonate , rataceste,e confuz pt ca nimereste in alta lume,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu